Jansma Jacht B.V.



 BAVARIA MOTORBOATS
 BAVARIA MOTORBOATS
 BAVARIA SAILING YACHTS
 BAVARIA SAILING YACHTS
 BAVARIA CATAMARANS
 BAVARIA CATAMARANS

 






Robalo Consoleboats

Robalo Consoleboats
bekijk alle 4 foto's

Vaartest uit het blad Motorjacht van September 2008.

BEHEERSBAAR HOBBYPROJECTIEL
De Robalo R240 CC pretendeert comfortabel, veilig en snel te zijn. En bovendien bestand tegen de enorme power van de Yamaha F350. We laten u kennismaken met een pretentieuze hobbyboot.

Het merk Robalo is in Nederland niet algemeen bekend, maar geniet als dochter van het veel bekendere Chaparral Boats toch een goede reputatie waar het gaat om de bouw van sterke en zeewaardige sport- en visboten. Niet voor niets hebben we hier te maken met een werf die al meer dan 40 jaar bestaat en jaarlijks zo’n 6.000 schepen van stapel laat lopen. Dan mag je jezelf een respectabele producent noemen. Het bouwen van een zeewaardige consoleboot lijkt betrekkelijk eenvoudig, maar het is natuurlijk geen sinecure om alle noodzakelijke bouwkwaliteiten in één ontwerp te verenigen. In de eerste plaats moet het onderwaterschip aan zware eisen voldoen om de optimale lift voor het snelvaren te kunnen combineren met de noodzakelijke stabiliteit om de juiste kant van de romp boven water te houden. In alle simpelheid is dat een diepe V aan de voorzijde met een vlakke kiel aan de achterzijde, maar tussen die twee basisvormen ligt een wereld aan praktijkervaring waarin de best presterende werf precies de juiste balans in vorm en watergeleiding heeft weten te vinden. Dan hebben we het nog niet eens over de noodzakelijke torsiestijfheid en de capaciteit om een zware motorisering de baas te blijven. Op dit gebied gelden namelijk zeer kritische waarden tussen wat nog net wel en absoluut niet meer kan. En geloof ons dat de bouwer van een consoleboot alle respect verdient als je er straffeloos een enorme buitenboordmotor achter kunt hangen, zoals in dit scheepsprofiel de Yamaha F350A.


YAMAHA F350 

In het kader van ‘big, bigger, best’ kwam Yamaha vorig jaar met de F350A op de markt, toen nog de ongekroonde alleenheerser op gebied van vermogen en cilinderinhoud. De Yamaha F350 is een V8 motor met een reusachtig blok van 5,3 liter en een vermogen van 350 pk. In feite gaat het om twee viercilinder lijnmotoren die onder een hoek van 60 graden tegen elkaar zijn gebouwd. Belangrijke kenmerken van deze moderne ‘aanhangmotor’ zijn een laag gewicht (365 kg), een vlak koppelverloop voor goede prestaties binnen een breed spectrum en een beschaafde loopcultuur. Waar op gebied van hoge vermogens vroeger de dienst werd uitgemaakt door inboard motoren, zien we die positie steeds meer verschuiven in de richting van outboards. De voordelen zijn namelijk evident: de ruimte aan boord blijft volledig behouden, een outboard is makkelijker in onderhoud, terwijl de outboard industry in de afgelopen jaren een koppositie heeft ingenomen op gebied van technologische ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld technologieën als de CDI ontsteking, geavanceerde EFI systemen (elektronische brandstofinspuiting), revolutionaire motorindelingen, ingenieuze in- en uitlaatsystemen en zelfs VCT (variabele kleptiming). Al deze technologie wordt bij de Yamaha F350A aangestuurd door een microprocessor die alle aspecten controleert, van het brandstofmengsel tot de verbrandingsefficiëntie en het onderhoudsschema. De gasklepbediening geschiedt met een enkele digitale communicatiekabel. Door deze elektronische communicatie met de motor is het mogelijk om via het instrumentenpaneel in één oogopslag controle te houden op alle vitale motorfuncties. Behalve de zwaarste F350A van Yamaha is de Robalo R240 CC ook leverbaar met de minder potente outboards van Yamaha en Honda, met de viercilinder 150 PK als lichtste motorisering. Dat is naar Amerikaanse maatstaven waarschijnlijk kruimelwerk, maar met 150 pk en een boot van 2300 kg kom je hier echt wel veilig en snel het IJsselmeer over. Het is maar wat je gewend bent. 


ROBALO KWALITEIT 

Om een vermogen van 350 pk de baas te blijven moet de romp van een lichte consoleboot uitzonderlijk sterk zijn. Dat hebben ze bij Robalo goed begrepen. De polyester romp is opgebouwd uit vier lagen, waarbij de bodem extra is versterkt met een ingelamineerd aramideweefsel van Dupont Kevlar. Door het polyester te vermengen met aramidevezels ontstaat een vezelversterkte kunststof dat aanzienlijk sterker en stijver is dan normaal polyester. Hiermee legt Robalo de basis voor een sterke rompconstructie. Vervolgens worden romp en dek met een voorgefabriceerd systeem van wrangen en stringers met elkaar verbonden, waarna de open ruimten worden vol geschuimd. Door deze constructie is de romp niet alleen ultrasterk en onzinkbaar, maar ook geschikt om extreem zware motoren toe te passen. Voor de buitenste afwerklaag van de romp gebruikt Robalo een Maxguard gelcoat. Deze polyestercoating is speciaal ontwikkeld om verkleuring en verkalking tegen te gaan.

Ook de opbouw en inrichting van het schip tonen een op kwaliteit gerichte aanpak. Alle gebruikte materialen zijn geselecteerd op duurzaamheid, wat bijvoorbeeld valt te constateren aan de hand van de alom zichtbare onderdelen van gepolijst RVS. De solide centre console vormt één geheel met de binnenschaal en vormt de basisconstructie voor meerdere functies. Aan de voorzijde is een geïntegreerd zitje met vaste kussens voor de rugleuning en de zitting. Het zitje biedt een comfortabele zitpositie en voldoende steun tijdens het snelvaren. Een leuk detail zijn de bekerhouders aan beide zijden van de zitting. In het inwendige van de console bevindt zich een toiletruimte met een handbediend spoeltoilet dat afvoert op een vuilwatertank. Het toilet is tot onze verrassing redelijk groot zodat ook uit de kluiten gewassen personen daar redelijk hun gemak kunnen nemen. Eigenlijk is het verbazingwekkend hoeveel ruimte onder zo’n console schuil gaat. De achterzijde van de console is het domein van de schipper die hier de beschikking heeft over zijn technisch instrumentarium en de bediening van de motor. De stuurbank heeft de tweeledige functie om de schipper zowel staand als zittend een optimale stuurpositie te verschaffen. Hiertoe kan de zitting omhoog geklapt worden, waardoor feitelijk een leaning post ontstaat. Hoewel de bank niet verstelbaar is, valt er weinig aan te merken op de geboden stuurpositie. De bank biedt zowel zittend als staand voldoende steun. Achter de omklapbare rugleuning is nog een bergruimte waar kleine spullen veilig opgeborgen kunnen worden

(MEE)VAREN
Meevarende passagiers kunnen een plekje vinden op een inklapbaar bankje tegen de spiegel. Dit is qua zitcomfort misschien niet het meest comfortabele plekje aan boord, maar in ieder geval wel een verkiesbare plek als de Robalo R240 CC ‘full power’ op de golven wordt los gelaten. De passagiers die tijdens een snelle vaart door ruw water voorin op de rondzit een plaats hebben gevonden, krijgen het dan op het klappende voorschip zwaar voor hun kiezen. Overigens is de Robalo niet met een hoge zeereling uitgerust, maar met een handreling ten behoeve van de zittende passagiers. Dit lijkt ons uit veiligheidsoverwegingen een terechte keuze die in ieder geval esthetisch gezien ook valt te prevaleren boven een ontsierend hekwerk

ROBALO R240CC
Specificatie:  
   
Werf / Producent: Jansma Jacht Sneek / Robalo Boats USA
CE-markering: B
Lengte: 7.32 meter
Breedte: 2.67 meter
Diepgang: 0.50 / 0.93 meter
Doorvaarthoogte: 1.89 meter
Gewicht: 2286 kg
Motorisering: Yamaha F350 V8 (350pk)
Brandstoftank: 662 liter
Watertank: 83 liter
Vuilwatertank: 23 liter
Boordnet: 12 V
   
   
Prijsindicatie: basisprijs € 60.515,-
Prijs geteste uitvoering: € 105.000,-
   
Uitvoeringsspecificatie: Kussens, achterbankje, biminitop, verzonken kikkers, console cover, toilet, hydraulische besturing, trimtab indicator, elektrische ankerlier, kaartplotter, marifoon, visbun, Yamaha 350pk.
© 2017 Jansma Jacht B.V. - home - sitemap